publicaciones


artículos en revistas

 

2011

Ruiz-Aranda, D., Salguero, J.M. y Fernández-Berrocal, P. (2011). Emotional Intelligence and Acute Pain: The Mediating Effect of Negative Affect.The Journal of pain, 12(11), 1190-1196.

Salguero, J., Fernández-Berrocal, P., Ruíz-Aranda, D., Castillo, R. y Palomera, R. (2011). Inteligencia Emocional y ajuste psicosocial en la adolescencia: el papel de la percepción emocional. European Journal of Educational Psychology, 4 (2), 143-152.

Extremera, N., Ruiz-Aranda, D., Pineda, C y Salguero, J. M. (2011). Emotional intelligence and its relation with hedonic and eudaimonic well-being: a prospective study. Personality and Individual Differences, 51, 11-16.

Perea-Baena, J.M., Fernández-Berrocal, P. y Oña- Compan, S. (2011). Depressive mood and tobacco use: Moderating effects of gender and emotional attention. Drug and Alcohol Dependence, 46-50.

Lopes, P.N., Nezlek, J.B., Extremera, N., Hertel, J., Fernández-Berrocal, P., Schütz, A. y Salovey, P. (2011). Emotion Regulation and the Quality of Social Interaction: Does the Ability to Evaluate Emotional Situations and Identify Effective Responses Matter? Journal of Personality, 79(2), 429- 467.

Salguero, J.M., Cano-Vindel, A., Iruarrizaga, I., Fernández-Berrocal, P. y Galea, S. (2011). Trajectory and predictors of depression in a 12-month prospective study after the Madrid March 11 terrorist attacks. Journal of Psychiatric Research, 45, 1395-1403.

Salguero, J.M., Fernández-Berrocal, P., Iruarrizaga, I., Cano-Vindel, A., y Galea, S. (2011). Major depressive disorder following terrorist attacks: A systematic review of prevalence, course and correlates. BMC Psychiatry, 11:96, 2-11.

Rey, L. Extremera, N., y Pena, M. (2011). Perceived Emotional Intelligence, Self-Esteem and Life Satisfaction in Adolescents. Psychosocial Intervention, 20, 227-234.

Extremera, N., Salguero, J. M. y Fernández-Berrocal, P. (2011). Trait Meta-Mood and Subjective Happiness: A 7-week Prospective Study. Journal of Happiness Studies, 12, 509-517.

Rey, L., y Extremera, N. (2011). El apoyo social como un mediador de la inteligencia emocional percibida y la satisfacción vital en una muestra de profesorado. Revista de Psicología Social 26, 401-412.

Lizeretti, N., y Extremera, N. (2011). Emotional intelligence and clinical symptoms in outpatients with Generalized Anxiety Disorder (GAD). Psychiatric Quarterly, 82, 253-260.

Pena, M., Extremera, N., y Rey, L. (2011). El papel de la Inteligencia Emocional en la resolución de problemas sociales en estudiantes adolescentes. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 22, 69-79.

Aparicio, M.E., Ramos-Cejudo, J., Salguero, J.M. y Sanz-Blasco, R. (2011). Trait anxiety and self-rated health as predictor variables of medical attention in Spanish population. Ansiedad y Estrés, 17(2-3), 125-136.

2010

Salguero, J.M., Fernández-Berrocal, P., Balluerka, N. y Aritzeta, A.(2010). Measuring perceived emotional intelligence in adolescent population: psychometric properties of the Trait Meta Mood Scale. Social Behavior and Personality, 38(9), 1197-1210.

Extremera, N., Durán, A., y Rey, L. (2010). Recursos personales, síndrome de estar quemado por el trabajo y sintomatología asociada al estrés en docentes de enseñanza primaria y secundaria. Ansiedad y Estrés, 16, 47-60.

Fernández-Berrocal, P. (2010). Inteligencia Emocional para médicos del siglo XXI. El Médico, 1112, 22-25.

González, V., & Extremera, N. (2010). Daily life activities as mediators of the relationship between personality variables and subjective well-being among older adults. Personality and Individual Differences, 49, 124-129.

Zaccagnini, J.L. (2010) “Amistad y bienestar psicológico: el papel de los “amigos c”. Encuentros en Psicología Social, V.5(1) 63-72.

Ruiz-Aranda, D., Salguero, J.M. y Fernández-Berrocal, P. (2010). Emotional regulation and acute pain perception in women Journal of Pain, 11, (6) 564-569.

Cabello, R., Ruiz-Aranda, D. y Fernández-Berrocal, P. (2010). Docentes emocionalmente competentes. REIFOP, 13 (1)

Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2010). Más Aristóteles y Menos Prozac. Encuentros en Psicología Social, 5 (1), 40-51.

2006

Cabello, R., Fernández-Berrocal, P., Ruiz-Aranda, D., Extremera, N. (2006). Una aproximación a la integración de diferentes medidas de regulación emocional. Ansiedad y Estrés, 12, 2-3, 155-166.

Durán, A., Extremera, N., Rey, L., Fernández-Berrocal, P., y
Montalbán, F. M. (2006). Predicting academic burnout and
engagement in educational settings: Assessing the
incremental validity of perceived emotional intelligence beyond
perceived stress and general self-efficacy. Psicothema, 18,
158-164.


Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2006). Emotional intelligence as predictor of mental, social and physical health in university students. The Spanish Journal of Psychology, 9, 45-51.

Extremera, N., Fernández-Berrocal, P., Ruiz-Aranda, D. y Cabello, R., (2006). Inteligencia emocional, estilos de respuesta y depresión. Ansiedad y Estrés, 12, 2-3, 191-205.

Fernández-Berrocal, P., Alcaide, R., Extremera, N., y Pizarro, D. (2006). The role of emotional intelligence in anxiety and depression among adolescents. Individual Differences Research, 4, 16-27.


Fernández-Berrocal, P., y Extremera, N. (2006). Special Issue on Emotional Intelligence: An Overview. Psicothema, 18, 1-6

Fernández-Berrocal, P., y Extremera, N. (2006). Emotional intelligence: A theoretical and empirical review of its first 15 years of history. Psicothema, 18, 7-12.

Fernández-Berrocal, P., y Extremera, N. (2006). Emotional intelligence and emotional reactivity and recovery in laboratory context. Psicothema, 18, 72-78

Fernández-Berrocal, P., y Extremera, N. (2006). La investigación de la Inteligencia Emocional en España. Ansiedad y Estrés, 12, 2-3, 139-153.

Martines, D., Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2006). Ethnic Group Differences in Perceived Emotional Intelligence within the United States and Mexico. Ansiedad y Estrés, 12, 2- 3, 317-327.

Palomera, R. y Brackett, M. (2006). Frequency of positive affect as a possible mediator between perceived emotional intelligence and life satisfaction. Ansiedad y Estrés, 12 (2-3), 231-239.


Ruiz-Aranda, D., Fernández-Berrocal, P., Cabello, R., y Extremera, N. (2006). Inteligencia emocional percibida y consumo de tabaco y alcohol en adolescentes. Ansiedad y Estrés, 12, 2-3, 223-230<

Queirós, M. Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. y Queirós, P. (2006). Actividad física en la tercera edad: análisis de sus relaciones con la inteligencia emocional percibida y los estilos de respuesta a la depresión. Ansiedad y Estrés, 12, 2-3, 293- 303.

Salguero, M., e Iruarrizaga, I. (2006). Relaciones entre inteligencia emocional percibida y emocionabilidad negativa: tristeza, ira y depresión. Ansiedad y Estrés, 12 (2-3), 207-221

Sánchez Núñez, M. T., Montañés Rodríguez, J., Latorre Postigo, J. M. y Fernández-Berrocal, P. (2006). Análisis de las relaciones entre la inteligencia emocional percibida y la salud mental en la pareja. Ansiedad y Estrés, 12, 2-3, 343-353.

2004

Carranque, G.A., Fernández-Berrocal, P., Baena, E., Bazán, R., Cárdenas, B., Herraiz, R. y Velasco, B. (2004). Dolor postoperatorio e inteligencia emocional. Revista Española de Anestesiología y Reanimación, 51, 75-79

Durán, A., Extremera, N., y Rey, L. (2004). Self reported emotional intelligence, burnout and engagement among staff in services for people with intellectual disabilities. Psychological Reports, 95, 386-390.

Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004). La
importancia de desarrollar la inteligencia emocional en el
profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 33, 1-9.


Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004). El papel de la
inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas.
Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (2), 1-19.


Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004). Inteligencia
emocional, calidad de las relaciones interpersonales y
empatía en estudiantes universitarios. Clínica y Salud, 15,
117-137.


Lepore, S., Fernández-Berrocal, P., Ragan, J., y Ramos, N.
(2004). It’s not that bad: social challenges to emotional
disclosure enhance adjustment to stress. Anxiety, Stress, and
Coping, 17, 341-361


Queirós, M. M., Carral, J. M. C. y Fernández-Berrocal,
P. (2004). Inteligência Emocional Percebida (IEP) e Actividade
Física na Terceira Idade. Revista de Psicologia, Educaão e
Cultura, 8 (1) 187-209.


Williams, F.M,, Fernández-Berrocal, P., Extremera, N.,
Ramos, N. y Joiner, T. E. (2004). Mood regulation skill and the
symptoms of endogenous and hopelessness depression.
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26,
233-240


Dpto. de Psicología Básica. Facultad de Psicología.
Universidad de Málaga

Campus de Teatinos s/n 29071. Málaga
Tel. 952132631
emotional.lab@gmail.com




diseño: Assa Visual